lördag, augusti 20, 2005

Få fart på bilden med rörelseoskärpa

Jag tänkte lära mig litet hur man kan göra för att få fart i en bild genom att använda markeringar med fjädring och filtren rörelseoskärpa och gaussisk oskärpa.Bilden jag tänkte leka med är en buss som jag fotade på Malta. Här ser ni originalbilden.buss




















Vi börjar med att göra en frihands markering runt bussen. Så här. Den behöver inte vara så exakt eftersom vi ska använda fjädring.
buss






















Fjädringen syns när du har markerat frihandsmarkering och du kan prova olika värden på den som du tycker verkar bra.
buss





















Sedan måste vi invertera markeringen så att det blir allt runt om bussen som vi kommer att göra oskarpt med filtret rörelseoskärpa
buss
buss



































Du hittar filtret under Filter och Gör suddigare. Välj Rörelseoskärpa och du får upp menyn. Där du kan ställa in hur mycket oskärpa du vill ha.
buss
































Vi får då ett problem med lyktstolpen som ligger framför bussen som inte blir oskarp och effekten blir inte trovärdig.buss




















bussFör att då skapa en trovärdigare bild så gör vi lyktstolpen suddig med Gaussisk oskärpa. Vi gör en rektangulär markering rung stolpen och använder fjädring igen så behöver vi inte vara så nogranna. Markera bara inte för mycket så att bussen blir suddig.


















Välj sedan Gausisk oskärpa under Filter/Gör suddigare.
buss












Här nedan så ser ni resultatet. Det här kan nog göras bättre men jag jag ville ju bara visa på metoden. Prova själva och var nogrannare så ska ni få fart på bilar som ser ut att stå parkerade.
buss

Inga kommentarer: