tisdag, augusti 16, 2005

Installera hjälpfiler

Uppdatering 2005-08-17 10:25 !!!
Jag krånglade till det här totalt ser jag nu. För Windows finns en intallationsfil på http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html . Det är bara att ladda ner den och köra den så installeras hjälpen på rätt ställe. Men ta bort bocken för "sv" (och allt det andra utom "en" vid installationen, eftersom det bara är den engelska versionen som är någorlunda komplett.

Gårdagens onödiga text - ignorera!:

Jag har lyckats installera hjälpfilerna, så att man slipper felmeddelandet när man väljer "Hjälp" från menyn. Såhär har jag gjort: Filerna finns att hämta här:
ftp://ftp.gimp.org/pub/gimp/help/testing/
Det är den nyaste filen man skall hämta, f n heter den gimp-help-2-0.8.tar.gz
Det är en fil komprimerad enligt unix-standard, så man måste ha ett program som kan öppna sådant, jag använder http://www.7-zip.org/ och det sker i två steg.
Det gäller att lägga det hela på rätt ställe, det är det som angesi felmeddelandet man får om man inte har filerna installerade. I mitt fall såg det ut såhär:
"H:\GIMP-2.2\share\gimp\2.0\help\en\gimp-help.xml"
Jag gjorde uppackning steg 2 av mapparna "en", "images", "src" och "stylesheets" till: H:\GIMP-2.2\share\gimp\2.0\help\
Det finns en mapp "sv" också, men den är ofullständig. Om man inkluderar den blir det den som används. Därför är det bättre att inte ta med den så att man får den mer kompletta engelska versionen.
- Hans

Inga kommentarer: